donderdag 28 juni 2018

Dag 31 28 juni 2018

Van Olveiroa naar Negreira


Na mijn ontbijt ben ik terug vertrokken voor 33km.  De zon piept door de wolken. Daar zal ik over moeten, denk ik.

Ik ben op het hoogste punt.
Ginder heel in de verte moet Santiago ergens liggen.


Nog altijd massa's bloemen langs de weg.

Nu en dan nog een mooi vergezicht.

Kilometerslange bospaden.  Dat steekt nooit tegen.

Het kerkje van San Xulián.

Mijn voorlaatste wandeldag. Goed wandelweer. Ik kom zeer veel pelgrims tegen die naar Finisterre trekken. En ik kom nu en dan bekenden tegen. De paadjes gaan overwegend door de bossen, zeer aangenaam en afwisselend. Dat mag wel want ik vind geen pelgrims die ook mijn richting uitgaan, ik loop dus altijd alleen. Te genieten van het stappen.

Als ik terugkijk op mijn Camino dan moet ik zeggen dat het inderdaad een unieke ervaring was. Ik hoor veel mensen zeggen: Je kunt het proberen uit te leggen maar je kunt maar een klein deeltje overbrengen van wat de Camino met jou doet. Bij pelgrims onder elkaar lukt dat veel beter.

Het gemeenschap vormen van gelijkgestemde zielen is heel sterk. Het samen slapen, eten, drinken en stappen creëert een band. Alle pelgrims groeten elkaar met 'Buen Camino' en spreken elkaar gemakkelijk aan. Je moet nooit bang zijn voor diefstal iedereen laat zijn rugzak en smartphone onbeheerd liggen in de albergues. En vooral, je kunt gemakkelijk een gesprek beginnen over gevoelige thema's, over geloof, dood, verbondenheid, enzovoort...

Ik begrijp dat dat voor het thuisfront moeilijk ligt. Ik leef in een heel andere wereld. Maar ik heb voortdurend nieuwe ervaringen. Terwijl thuis alles routine is. Als ik morgen in de 'normale' wereld tergkeer zal ik moeten afkicken denk ik.

Ik heb  hier een zeer gezellig restaurant gevonden met een groot visaanbod. Ik zit hier alleen voor de tv te aperitieven want de keuken gaat pas open om halfnegen! Ja 't is hier Spanje. 😉

nvdr: Morgen de 32ste en laatste dag, nog 20km naar het einddoel van deze schitterende tocht. Wij wachten Joe op in Santiago tegen het eind van de namiddag. Afhankelijk van de feestelijkheden kan de blog een beetje later zijn morgen, maar we verwachten jullie allemaal terug voor de finish 😃!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Comments