maandag 25 juni 2018

Dag 28 25 juni 2018

FINISTERRE of het einde van de wereld


nvdr: Joe nam deze morgen de bus naar Finisterre, met de bedoeling om van daar te voet naar Compostela te stappen als ultiem slot van zijn tocht. Vandaag dus een rustdag aan het eind van de wereld...

De naam Finisterre is afgeleid van het Latijnse Finis Terrae, het einde van de wereld, oftewel daar waar de wereld ophoudt. Volgens de overlevering kreeg de kaap deze naam toebedeeld door de Romeinen die dachten dat de westelijke wereld tot aan het einde van dit schiereiland reikte en niet verder. 
Kaap Finisterre is tegenwoordig ook het eindpunt van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella. Hiervoor zijn verschillende verklaringen mogelijk. Een daarvan is dat Finisterre al onderdeel uitmaakte van een heidense cultus, en dat het christendom dat heeft overgenomen. Een andere verklaring zou zijn dat Jezus de apostel Jakob naar het einde van de wereld (Finisterre) stuurde om het geloof te verkondigen. Menige pelgrim verbrandt op deze rotspunt - als einde van zijn of haar lange tocht - al zijn kleren.

Zeer veel restaurantjes.
 Jaja. Aan het einde van de wereld zijn er veel restaurantjes! 😉
De playa Langosteira
 



Bastien en ik de hele Camino in elkaars buurt. Eigenlijk al van Parijs.


Ik had vanmorgen nog  vijf dagen voorsprong op mijn schema dus besloot ik verder te stappen naar Finisterre. Het einde van de wereld.
Dan moest ik wel met de bus terug naar Santiago en dan was de magie van het te voet aankomen aan de kathedraal er een beetje af. Dus ben ik vanmorgen met de bus naar Finisterre gereden om te voet terug te keren naar Santiago.
Vandaag was dus een beetje dubbel. Finisterre de ultieme afsluiting van de Camino maar ik moet toch nog naar Santiago...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Comments