dinsdag 15 mei 2018

And so it begins....


Bij mijn pensioen startte ik een zestal projecten, kwestie van zinvol bezig te blijven: Naast in de tuin werken en bezig zijn met mijn vier kleinkinderen kon ik als voorzitter van de Fietsersbond en van de Mobiliteitsraad van De Pinte mijn ervaring als mobiliteitsdeskundige zinvol verder gebruiken. Mijn liefde voor de spoorwegen kon ik in twee boeken gieten: ‘Het Gentse Zuidstation’ en het ‘Station Gent-Sint-Pieters’ (verschijnt in oktober). 


En toch miste ik blijkbaar nog iets. In 1996 startte ik op een vrij toevallige (wat is toeval?) een opleiding Neurolinguïstisch Programmeren (NLP) en dat boeide mij mateloos, wat mij aanzette NLP-trainer te worden. NLP is voor mij een spirituele  levenshouding geworden.

Vorig jaar, op een slag en een stoot zei ik tegen mezelf: “Volgend jaar in juni ga ik te voet van Saint-Jean-Pied-de-Port naar Compostela!” Mijn besluit stond onmiddellijk rotsvast. Achteraf heb ik mij afgevraagd: “Wat heeft mij hiertoe aangezet?” Ik ben al een paar jaar niet meer actief bezig met NLP, noch met spiritualiteit. Dat was duidelijk een onbewust maar zwaar gemis. Wat mij zeer nauw aan het hart ligt in het leven is ‘verbondenheid’, met mensen en met de natuur. Die twee elementen zijn, denk ik, te vinden in een ‘Camino’, een tocht waarbij ik urenlang kan nadenken en voelen. Eens een periode zonder handelen, alleen met denken en voelen. Ik geniet ook geweldig van ‘vrijheid’. Ik stap dus heel alleen, bepaal zelf mijn tempo, waar en wanneer ik stop, eet, slaap, een kerk binnenstap, wie ik aanspreek, of wat dan ook. Die verbondenheid en vrijheid maken dat ik open sta voor wat op mijn Camino, mijn pad komt, en ik ben ervan overtuigd dat ik zeer veel wijsheid zal tegenkomen.


Ik vertrek op maandag 28 mei met de trein via Bayonne naar Sant-Jean-Pïed-de-Port aan de voet van de Pyreneeën, startpunt voor veel pelgrims. ’s Anderendaags begin ik de Camino Frances van 790 km  door het noorden van Spanje en verwacht na 32 dagen stappen, of gemiddeld 25 km per dag, aan te komen op zaterdag 30 juni aan de kathedraal van Santiago de Compostela, waar mijn vrouw, broer en schoonzus mij zullen opwachten.


Joe zal elke dag verslag uitbrengen van zijn pelgrimstocht via deze blog. We kijken er alvast naar uit.

4 opmerkingen:

  1. Dag Joe, héél plezierig terug van jou te horen. Jouw boek had ik al zien liggen bij Walry en nu Compostella. Wordt wellicht een schitterende tocht. Veel plezier! Pascale.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Georges, doe dat goed. Slechte albergues zijn er weinig maar ik ken wel enkele heel goede. Info nodig? Contacteer mij maar.

    BeantwoordenVerwijderen

Comments